Zawieszka z czołgiem Sherman M4, Sherman był podstawowym czołgiem pułków pancernych i choć dziś te maszyny widuje się tylko w muzeach, grach wideo czy w wojennych filmach, to w historii II wojny światowej jest uznawany jako najskuteczniejsza i najbardziej niezawodna broń. My oferujemy Wam ten legendarny czołg na prezentowanej zawieszce.
Amerykański czołg M4 Sherman zbudowany był dla sił alianckich w czasie II wojny światowej, który bazował na podwoziu i podzespołach czołgu M3 Lee, na którym zamontowano wieżę z działem 75 mm. Zaprojektowano go do walki ze znanymi wtedy pojazdami przeciwnika i był jednym z najliczniej produkowanych czołgów. Od lutego 1942 r. do końca II wojny światowej, wyprodukowano ok. 49 000 sztuk wszystkich wersji, co było drugim, po radzieckim czołgu T-34, wynikiem na świecie. Używany był m.in. przez armie USA, Wielkiej Brytanii, Polski, Francji i ZSRR. Jedynym z atutów Shermanów była ich ilość, gdyż średnio na 5 Shermanów przypadała jedna Pantera. Zniszczone czołgi natychmiast zastępowano przez nowe egzemplarze. Przewagę liczebną Shermanów wykorzystywano także taktycznie, zajeżdżając Pantery od tyłu i z boku i przebijając ich, cieńszy w tym miejscach pancerz. W 1944 roku działo kalibru 75 mm. zostało zastąpione przez działo 76-milimetrowe.
M4 Sherman posiadał obszerny i kanciasty kadłub, który był spawany z walcowanych płyt pancernych. Wieża Shermana M4 była 3- osobowa, odlewana, o cylindrycznym kształcie, z małą niszą z tyłu. Powozie składało się w każdej gąsienicy ( gąsienice miały 420 mm. szerokości) z 6 podwójnych stalowych kół jezdnych z bandażami gumowymi, kół napędowych z przodu i kół napinających z tyłu.
Czołg M4 Sherman był napędzany przez gaźnikowy silnik Continental R975C1 o mocy 350 KM i łącznej pojemności zbiorników paliwa 662 dm³. Dzięki temu prędkość maksymalna wynosiła 38 km/h.
W czasie produkcji i napraw w warsztatach polowych, czołg M4 Sherman był ciągle ulepszany i modyfikowany. Wzmacniano opancerzenie poprzez przyspawanie dodatkowych płyt pancernych z boku kadłuba albo mocowano worki z piaskiem czy zapasowe ogniwa gąsienic na przodzie wozu.
Brytyjczycy stworzyli na bazie czołgu M4 Sherman kilkanaście wersji specjalnych, a podwozie czołgu średniego M4 Sherman służyło jako baza do produkcji innych wozów bojowych.
M4 Sherman jest jednym z najsłynniejszych czołgów w historii wojskowości. Mimo, że był to czołg przeznaczony do masowej produkcji, nie można odmówić mu skuteczności na polu bitwy. Wraz z
P-34 i Panzer IV, wyznaczał standardy dla czołgów średnich wyższych poziomów.